Lang naartoe geleefd Jordy zijn eerste therapiedag - Reisverslag uit Dominguito, Curaçao van Jordy Plat - WaarBenJij.nu Lang naartoe geleefd Jordy zijn eerste therapiedag - Reisverslag uit Dominguito, Curaçao van Jordy Plat - WaarBenJij.nu

Lang naartoe geleefd Jordy zijn eerste therapiedag

Door: Silvia

Blijf op de hoogte en volg Jordy

03 Maart 2015 | Curaçao, Dominguito

De dag begon vroeg vanmorgen. De tandarts vind het nodig om ons wakker te bellen om 5.45 om een afspraak te verzetten :(
Vandaag ook een spannende dag, dus veel langer slapen zat er ook niet meer in.
Wat hebben we hier lang naar toe geleefd. Om tien uur was het zover. We moesten ons eerst melden bij het CDTC. Jordy en Esmee werden gelijk meegenomen door Stephanie (stagiaire) die deze 2 weken ons gaat helpen. Met z'n drieën gingen ze het sea aquarium wat verkennen. Wij gingen samen met andere gezinnen het kantoortje in voor een welkomstwoordje voor alle therapiegezinnen. Na het welkomstwoordje konden we kennismaken met Ricarda. Ricarda is van oorsprong Duitse en heeft al vanaf haar 15e ervaring met deze doelgroep. Ze is fysiotherapeute en gespecialiseerd in SMI (sensorische motorische integratie (bewust worden van het lichaam)) Na een voorstelrondje en informatie over Jordy gingen we kijken wat wij graag wilden deze therapietijd, waar hebben wij thuis het meeste moeite mee. We kwamen toch wel uit op rust en concentratie waar wij erg graag aan wilden werken. Als Jordy voor zichzelf de rust vind, zou hij juist dingen oppakken, leren en tot spel kunnen komen. En we lopen thuis tegen het punt aan dat Jordy dingen niet goed snapt. Maar dat lijkt ons een verhaal waar ze hier misschien niet zoveel mee kunnen. Wat ook heel mooi zou zijn is een stukje zelfredzaamheid in het lopen.
Jordy was met Stephanie meegegaan om zich om te kleden en Esmee was inmiddels weer bij ons.
Daarna zien we Jordy in zijn wetsuit voorbij komen en wat ziet hij er stoer uit zo!
Jordy ging het water in, samen met Ricarda. Stephanie maakte de hele tijd aantekeningen. Er was een dolfijntrainer, een fotograaf en maar liefst 2 dolfijnen. Wat een geluk voor Jordy! Jordy zwemt deze periode met dolfijn Chabelitha. Jordy was gelijk super enthousiast, je kon hem vanaf ons plekje goed horen. Enthousiaste lachjes en gilletjes. Maar ook wel protest geluidjes.
Jordy heeft eerst ongeveer 20 minuten in het water met de dolfijn en Ricarda gezwommen. Toen ongeveer 20 minuutjes op het dok. Jordy deed oefeningen met de bal en. Er werd iets met plaatjes gedaan. Daarna was het weer 20 minuutjes in het water. Zo bijzonder en mooi om te zien!
Esmee heeft eerst ook even meegekeken hoe Jordy het deed en ging daarna samen met nog 2 andere meiden mee met het broertjes en zusjes programma. Hier heeft ze gelijk een vriendinnetje gemaakt met zie ze eigenlijk gelijk al wilde spelen. Ze heeft zich prima vermaakt. Nogmaals het hele sea aquarium doorgelopen en een mooie tekening gemaakt.
Na het uurtje in het water, ging Stephanie Jordy omkleden en kwam Ricarda bij ons om te evalueren.

Als eerste vonden ze Jordy allemaal erg leuk! Jordy stal de show wel weer, hij was heel enthousiast en vond de dolfijnen geweldig. Op een gegeven moment was Jordy ook gezellig aan het kletsen met de dolfijn. Hij deed ze precies na in hun geluidjes, dat vond ze ook erg bijzonder. Een mooie interactie.
Ricarda vertelde dat Jordy het best goed had gedaan de eerste sessie. En wilde graag werken aan de senso motorische integratie. Ze denkt dat als Jordy zijn rust gaat vinden dat hij best nog veel dingen kan leren, want er zit nog heel veel in Jordy. Ook wil zij graag werken aan de zelfredzaamheid.
Wat is er precies allemaal gebeurt? Jordy heeft eerst gezwommen met de dolfijn. Dit ging heel goed en Jordy was erg enthousiast. Hij wilde eigenlijk steeds bovenop de dolfijn. Dat laatste kon eigenlijk niet. Dat vinden de dolfijnen niet prettig. Zij moest Jordy hier nog wel eens in corrigeren. Dit uitte zich in protestgeluiden vanuit Jordy, wat wij dus ook goed konden horen. Dit was wel een hele goede oefening voor Jordy, want ook thuis moet hij leren dat niet alles kan en mag.
Op het dok deden ze oefeningen met de bal, en oogcontact. Jordy hield dit ongeveer 10 minuten vol en was toen weer snel afgeleid en wilde graag de dolfijnen zien. Met het oog op SI heeft Ricarda Jordy zijn handen en voeten geborsteld, kruislings. Met haar linkerhand ging ze Jordy zijn rechtervoet borstelen, ze gaf er dan een bepaalde druk op. En daarna met rechterhand, Jordy zijn linkervoet. Op deze manier wordt Jordy bewuster van zijn lichaam. Wat belangrijk was was dat Jordy dit ook goed zag, Jordy moest kijken wat er gebeurde zodat de hersenen dit ook beter oppakken.
Verder is herhalen en duidelijke uitleg ook erg belangrijk voor Jordy.

Na Jordy zijn sessie zijn wij eerst achter een huurauto aangegaan, dat is toch wel handig hier op het eiland. Je ben niet afhankelijk van anderen op deze manier.
Verder deze middag bij het zwembad rondgehangen. Er zat nog een ander therapiegezin. De kinderen hebben samen heerlijk in het zwembad gespeeld/gezwommen. Jordy was vooral met het andere therapie meisje, Demi aan het zwemmen. Een dikke lol hadden ze met z'n tweeën. Jordy zat als een koning op het luchtbed en Demi maar duwen en rondjes draaien. Later had hij ook dikke lol met de ander kinderen.
S avonds gegeten bij Hemmingway, dat mag wel na zo'n eerste intensieve therapiedag

• 03 Maart 2015 - 07:51

Rick, Wietse & Semantha:

Wat fijn om te lezen dat het allemaal zo goed is gegaan met de therapiedag.
    Ook dat hij wel een goede klik heeft met zijn begeleider, dat zij zeker ook wel verbeter punten ziet en dat er ook nog genoeg in Jordy zit om te leren.
    Super!!! Hopen dat ze hiermee een stijgende lijn in gaan zetten.
    Veel plezier en succes voor vandaag.

Knuffels van ons.

• 03 Maart 2015 - 07:58

Andries U. Hoekema:

Mooi te lezen dat Jordy gelijk al stappen heeft gemaakt.

• 03 Maart 2015 - 08:05

Lisanne:

Wat fijn dat het goed is gegaan met de therapie

• 03 Maart 2015 - 08:39

Doortje:

Het lijkt geweldig als ik jullie verhaal lees, de therapie spreekt Jordy blijkbaar wel aan.
    genieten hoor!

• 03 Maart 2015 - 08:52

Fred, Ingrid, Maureen En Thijmen:

Wat fijn om te lezen dat Jordi er zo van geniet! En dat hij zo'n goede klik heeft met de therapeute. En super mooi om Jordy zijn stralende koppie op de foto te zien, krijg je kippenvel van!

• 03 Maart 2015 - 09:15

Dolf En Fokje:

Wauw !!! Wat mooi om te lezen en dat Jordy het zo goed heeft gedaan de eerste keer
    Wat zijn het ook mooie dieren , die dolfijnen.
    Leuk dat Esmee zich ook zo vermaakt, dat is ook wel fijn.
    Je hebt het verhaal mooi en duidelijk geschreven Silvia.
    Terwijl je leest zie je alles voor je...mooi hoor !!!
    Veel plezier vandaag

• 03 Maart 2015 - 12:06

Marja:

Hallo Silvia, wat bijzonder om alles zo te kunnen lezen. Fijn, dat jullie eerst een paar dagen rustig konden wennen. Het klinkt allemaal erg professioneel, dus dat is erg fijn. Ook leuk dat er voor de broers- en zussen iets georganiseerd wordt. Leuk dat Jordy de geluidjes na doet van de dolfijnen. Morgen weer een nieuwer dag met nieuwe kansen :-)

• 03 Maart 2015 - 14:09

Eelkje:

Wat prachtig om te zien en te lezen hoe Jordy het oppakt, ook heel fijn dat er voor Esmee wat georganiseerd is!
    Hopen dat jullie als gezin hier ook van kunnen genieten.
    Veel succes nog!

• 03 Maart 2015 - 15:27

Deborah:

Hallo Familie Plat,

Wat ontzettend leuk om dit zo te lezen met de foto's erbij!
    Fijn dat de eerste therapie dag goed is gegaan. Geniet er van en zet 'm op:)

Groeten Deborah

• 03 Maart 2015 - 18:33

Christien:

Silvia, wat een mooi verhaal. Blijf genieten.....

• 04 Maart 2015 - 20:22

Marijke:

Wat leuk om mee te lezen wat het allemaal inhoudt en fijn silvia dat jullie ook zien dat het Jordy goed doet.Genieten dus van zon,zee,dolfijnen en Jordy.

• 05 Maart 2015 - 20:23

Wendy Van Veen:

Wat leuk en bijzonder om te lezen allemaal! Benieuwd naar de workshop voor jezelf waar je over schrijft!

Jordy

Jordy is geboren op 8 april 2008. Jordy woont thuis samen met zijn papa Marco, mama Silvia, zusje esmee, en max de hond, in Wolvega. Zo op het eerste gezicht zie je een normale kleuter van 6 jaar. Dit is echter niet zo. Jordy is wat wij altijd noemen een bijzonder jongetje. Hij heeft een verstandelijke beperking en een algehele ontwikkelingsachterstand zijn ontwikkelingsleeftijd is ongeveer 15 maanden. Hoe dit kan weten wij niet, wij weten ook niet of wij er ooit achter zullen komen. Sinds 2011 gaat Jordy naar het kdc in Heerenveen, waar hij op zijn tempo sprongetjes in zijn ontwikkeling maakt. In februari 2015 gaan we met z'n vieren naar curacoau toe waar Jordy dolfijnondersteunde therapie mag volgen. Wat willen wij bereiken met dolfijnondersteunende-therapie? Wij hopen dat Jordy wat zelfbewuster wordt, rust en concentratie kan vinden om te spelen en om zich te ontwikkelen. En het zou ook fijn zijn als Jordy sprongetjes zou kunnen maken in zijn spraakontwikkeling. H

Actief sinds 29 Sept. 2014
Totaal aantal bezoekers 19750