2e therapiedag - Reisverslag uit Dominguito, Curaçao van Jordy Plat - WaarBenJij.nu 2e therapiedag - Reisverslag uit Dominguito, Curaçao van Jordy Plat - WaarBenJij.nu

2e therapiedag

Door: Silvia

Blijf op de hoogte en volg Jordy

04 Maart 2015 | Curaçao, Dominguito

Vandaag was het tijd voor de tweede therapiedag.
Bij aankomst mocht Esmee gelijk mee met de andere meiden van het broertjes en zusjesprogramma. Het gaat om nog een meisje van ongeveer Esmee haar leeftijd en een wat ouder meisje van 11. Ze gingen vandaag de haaien bekijken/eten geven. Daarnaast kregen ze informatie over dit dier en hebben ze leuk gekleurd.
Jordy werd bij aankomst gelijk meegenomen door Ricarda en Stephanie. Ze doen dan eerst oefeningen in een kamertje. Jordy moet bijvoorbeeld eerst door een tunnel kruipen. Aan het einde van de tunnel staat een bak met bonen en plaatjes. Jordy moet hier een plaatje uit halen. Dit was nog wel lastig dit deed hij samen met Ricarda. Hij moet dan een plaatje op het bord plakken, deze opdracht moet hij met 2 handen doen anders is hij niet goed geconcentreerd en pakt hij van alles om zich heen, doet hij dit met 2 handen dan plakt hij het plaatje zonder problemen op het bord.
Na de oefeningen kleden ze Jordy om. Ze hebben een groene mat op de vloer waar Jordy op moet blijven zodat ze hem hier kunnen omkleden, het is niet de bedoeling dat ze achter hem aan moeten lopen om hem kleden. Hoe langer dit duurt hoe minder tijd voor de dolfijnen. Jordy moet leren dat er consequenties aan zitten als hij iets anders doet dan wat er van hem verlangd wordt. Bij al deze opdrachten wordt er oogcontact verwacht.
Het duurde even voordat Jordy naar het dok ging met zijn tasje. Zijn tas moest hij met oogcontact afgeven aan Ricarda, ook dit duurde even en gaat dan ook van de dolfijntijd af.
Jordy moet weer helemaal zelf zonder handen vast houden naar het platform lopen. Best moeilijk want er is zoveel te zien. En dan is het eindelijk zover. Jordy mag het water in met zijn dolfijn Chabelita. Kanoa zwom dit keer bij een andere dolfijn.
Jordy deed het in het water heel goed, we hebben dit keer misschien 2x protesten van Jordy gehoord. Gisteren wilde hij graag paardrijden op de dolfijn en dat was deze keer maar 2x zo. Jordy was een stuk geconcentreerder. Vooral als Chabelita op haar rug ligt en Jordy even mag mee taxiën, gilt hij het uit van plezier.
Maar goed er moet ook gewerkt worden. Op het platform, krijgt Jordy eerst weer een borstel sessie. En ze oefenen een bepaalde druk van buitenaf op, op zijn lichaam zodat hij zijn concentratie bij de opdrachten kan houden. Jordy moet een soort van memory opdracht doen. Ze hebben 2 plaatjes. 1 van een hond en 1 van een ijsje. Het ijsje houden ze omhoog. Ze vroegen aan Jordy welk plaatje hij net heeft gezien. 2 van de 3 keer ging het gelijk goed. Bij de derde keer was hij afgeleid en pakte hij zomaar het eerste kaartje wat hij pakken kon. Door Jordy die bepaalde druk van buiten af te geven vond hij zijn rust en koos hij het goede plaatje uit. Jordy mocht ook pas weer het water in als hij de opdracht goed had uitgevoerd. Dit werd hem ook duidelijk verteld. Zo weet Jordy wat er van hem verwacht wordt en als beloning mag hij dan zwemmen met Chabelita. Jordy mocht ook proberen om een ring te gooien naar Chabelita, dit werkte alleen nog niet zo goed. Die ring kon namelijk heel goed om je nek en dan had je een mooie ketting om ;-)
Na afloop kwam Ricarda even evalueren. Ze vind dat het beter ging dan gisteren, dat hij meer zijn concentratie erbij kon houden en minder wilde paardjerijden op Chabelita.
Daarnaast hebben we ons opgegeven voor 2 workshop die we willen gaan volgens deze 2 weken. Morgen vroeg is er een workshop over het belonen en bekrachtigen, daar gaat Marco heen. En donderdag ga ik naar de workshop over SI.

Terug naar het hotel was Jordy rustig, genoot van alles om zich heen. In het hotel hebben we even geworsteld met Skype, want opa Geert was jarig en aangezien we er niet bij kunnen zijn moeten we op een andere manier contacten.
Het was de bedoeling dat we naar het strand zouden gaan. Maar vandaag was er een happy hour georganiseerd voor alle therapie gezinnen. Dus hebben we het zwembad hier maar bezocht. Morgen een nieuwe poging voor het strand.
Happy hour was wel gezellig. Je kun kletsen met de de mensen van het CDTC en met andere therapie gezinnen. Leuk om zo ervaringen uit te wisselen onder het genot van een hapje en een drankje!

• 04 Maart 2015 - 08:10

Andries U. Hoekema:

Gaat best vlot dus met Jordy. Mooi! Die concentratie oefeningen zijn misschien ook wel wat voor Rinke, hij is snel afgeleid als hij huishoudelijke taken moet doen ;-). Veel plezier bij de workshops & groeten uit Langezwaag.

• 04 Maart 2015 - 15:00

Susan Grooten:

Wat mooi om te lezen dat jullie zo genieten.
    Heb nu al dingen gelezen waar we zeker mee verder kunnen onder begeleiding van o.a. Willem
    Veel plezier nog en ik blijf het proces volgen

Jordy

Jordy is geboren op 8 april 2008. Jordy woont thuis samen met zijn papa Marco, mama Silvia, zusje esmee, en max de hond, in Wolvega. Zo op het eerste gezicht zie je een normale kleuter van 6 jaar. Dit is echter niet zo. Jordy is wat wij altijd noemen een bijzonder jongetje. Hij heeft een verstandelijke beperking en een algehele ontwikkelingsachterstand zijn ontwikkelingsleeftijd is ongeveer 15 maanden. Hoe dit kan weten wij niet, wij weten ook niet of wij er ooit achter zullen komen. Sinds 2011 gaat Jordy naar het kdc in Heerenveen, waar hij op zijn tempo sprongetjes in zijn ontwikkeling maakt. In februari 2015 gaan we met z'n vieren naar curacoau toe waar Jordy dolfijnondersteunde therapie mag volgen. Wat willen wij bereiken met dolfijnondersteunende-therapie? Wij hopen dat Jordy wat zelfbewuster wordt, rust en concentratie kan vinden om te spelen en om zich te ontwikkelen. En het zou ook fijn zijn als Jordy sprongetjes zou kunnen maken in zijn spraakontwikkeling. H

Actief sinds 29 Sept. 2014
Totaal aantal bezoekers 19743