Een woeste therapiedag - Reisverslag uit Dominguito, Curaçao van Jordy Plat - WaarBenJij.nu Een woeste therapiedag - Reisverslag uit Dominguito, Curaçao van Jordy Plat - WaarBenJij.nu

Een woeste therapiedag

Door: Silvia

Blijf op de hoogte en volg Jordy

05 Maart 2015 | Curaçao, Dominguito

Een ochtend met veel wind en golven. In het sea aquarium zijn de shows al gecanceld, de dolfijnen worden onrustig van dit weer en zoeken elkaar op zodat ze zich veilig voelen.
Esmee mocht vandaag met de andere 2 meiden naar het strand toe, lekker zwemmen.
Jordy werd weer meegenomen door Ricarda en Stephanie.
In het kamertje mocht Jordy springen en zitten op een grote bal, hier had hij de grootste lol in. Heel goed voor zijn evenwicht, en hij kon al zijn energie hierin kwijt zodat hij later wat meer geconcentreerd was. Als opdracht deed hij een memorie spel met kleuren. Dit deed hij heel goed. Het ging om kleuren. Jordy moest bijvoorbeeld een blauwe beker pakken. 6x werd hem dit gevraagd, met verschillende kleuren, en alle keren deed hij dit goed! Super trots, dit is iets nieuws voor ons. Het groene kaartje ja, ging vandaag ook beter dan gisteren.
Het omkleden op de groene mat ging vandaag niet zo goed. Jordy liep steeds heel gauw naar de deur toe en zei ook zwemmen dolfijn Chabelita....maar ja zo werkt het niet Jordy! Ricarda keek hem dan goed in de ogen en vertelde wat ervan hem verwacht werd. Op de groene mat kleden we om en als we klaar zijn gaan we zwemmen met de dolfijn.
Met zijn tasje op zijn rug loopt hij weer richting het dok, weliswaar een beetje afgeleid, maar hij komt er wel zelf.
De dolfijnen waren ook hier in protest, het woeste weer gaf hun ook hier een onveilig gevoel. De dolfijntrainers hebben een tijdje geprobeerd om ze naar de platformen te krijgen, maar zijn hier uiteindelijk maar mee opgehouden. Voor Jordy hield dit in dat hij eerst mocht werken aan opdrachten. Vanaf ons plekje kon je heel goed zien hoe geconcentreerd Jordy dit deed.
Na een kwartiertje rust voor de dolfijnen, kwamen ze toch langzaamaan richting de platformen, er kon gelukkig ook gewerkt worden in het water. Dit Jordy heel erg goed. Hij was zo bezig met Chabelita, hij noemde haar naam regelmatig en was erg rustig en gefocust. De andere dolfijnen en kinderen had hij bijna niet in de gaten, en die nephuiltjes die hij eerder liet horen die hoorden we niet meer.
Ze werken ook aan Jordy zijn zelfredzaamheid. Met omkleden en dingen afspoelen vragen/vertellen ze met oogcontact 1x aan Jordy wat er van hem verwacht wordt. Doet hij dit niet gelijk dan zeggen ze het nog een keer maar, en dan doen ze het samen.

Wij hadden nog wat punten opgeschreven voor Ricarda waar ze ons misschien wel bij zou kunnen helpen:
- tot spel komen, evt op een mat
- aan tafel eten zonder alles weg te halen, Jordy pakt bijvoorbeeld ook gauw jouw bord of iets anders.
- Jordy zit vast in de stoel, het zou mooi zijn als de gordel niet mee vast hoeft.
Ricarda zou kijken wat ze voor ons kan betekenen.
As maandagochtend hebben we een persoonlijk gesprek met Paul, over regels, wat wel en niet mag, hoe wij dit met Jordy kunnen aanpakken.
Ennnnnn maandagmiddag is de family swim, dan mogen wij even met Chabelitha zwemmen.

Esmee mocht vanmiddag mee met Manouk, zij volgt ook het zusjesprogramma en zijn hier vriendinnetjes geworden. Even samen spelen en zwemmen. Is voor haar ook erg leuk dat dat zo kan.

Jordy had vanmiddag het zwembad voor hemzelf, hij heeft dan toch meer de neiging om er uit te klimmen. Er even rustig naast zitten gaat dan niet helemaal lukken.

vanmiddag de workshop sensorische intergratie gevolgd. Dit gebeurde in het engels, en daar ben ik niet zo heel goed in. Gelukkig kregen we dit ook allemaal in het nederlands op stencils mee.
Sensorissche intergratie --> De samenwerking tussen onze zintuigen. De zinvolle organisatie en analyse van de zintuigen om ze te gebruiken. Het gebruik hiervan kan reguleren in de waarneming of het verwerven van ons lichaam of onze omgeving, maar kan ook leiden tot een aanpassingsreactie, een leerproces of zelfs een in een ontwikkeling van de neurale functies.
De drie belangrijkste zintuigen zijn + stimulaties zijn:
* balans --> springen op trampoline, klimmen, slingeren, dansen, grote gymnastiekballen, glijden, rijden op een skateboard, vibraties
* tast/voelen --> gewichten, rijden op een skateboard, springen op trampoline, kauwen, druk geven door middel van inbakeren of zitten op een fatboy, milkshakes dringen, met crème smeren
* diepe druk -->rijden op een skateboard, bad vol met ballen, bonen en rijstbad, scheerschuim, massageballen en borstels, het aanraken van verschillende materialen.
Om geconcentreerd een activiteit te willen doen kun je daarvoor het beste iets van hierboven toepassen. De concentratie zal beter zijn.
Het fijne van de workshop was ook dat je ideeën met elkaar kunt wisselen. Ook van andere ouders doe je weer tips en ideeën op. Er werd bijvoorbeeld over een wiebelkussen gesproken voor in de stoel. Dit zou ook heel goed werken voor rust en concentratie.

Tot nu toe doen we hier een boel ideeën op waar wij veel aan zouden kunnen hebben.

• 05 Maart 2015 - 20:21

Henk Bron:

Heel mooi dit alles te lezen Silvia ( en anderen ), blijft natuurlijk ook nu iets met zijn ups en down's en je gaat alles mee maken ook als het dus inderdaad even niet meezit zoals moeder natuur het aangeeft,
    De dolfijnen die niet mee willen doen omdat ze onrustig zijn door het weer... Jordy die niet zwemmen kan met de dolfijnen etc...
    Hoop dat dit alles een zeer positief iets zal blijven voor Jordy en natuurlijk ook voor jullie.
    maar na al die woeste dagen komen er ook hele mooi dagen.. dus niet opgeven ... en all thumbs up voor de komende tijd gaat jullie allemaal lukken en toch leuk om te zien hoe die leuke jongen het zo fijn vind.

Groeten vanuit Drachten.
    Henk en Janet Bron.

• 05 Maart 2015 - 21:59

Agnes:

Fijn om met jullie avontuur mee te kunnen lezen.
    Wat een mooie en blije foto's! we wensen jullie nog een fijne week toe.

• 05 Maart 2015 - 22:29

Andries:

Het weer heb je niet in de hand, dolfijnen ook niet. Blijkbaar vinden ze het werken met kinderen erg leuk, ik vraag me af of ze anders wel naar de platforms waren gekomen. Veel plezier bij de workshop en vooral ook bij de family-swim!

• 05 Maart 2015 - 22:40

Dolf En Fokje:

Mooi om te lezen dat Jordy zo goed op de therapie reageert.
    Wat leuk dat jullie maandag ook mogen zwemmen met de dolfijnen.
    Heel bijzonder om dat te mogen doen

• 06 Maart 2015 - 09:00

Anita Schou:

Hoi, ik heb de cursus SI gedaan, als je vragen hebt of het nog een keer uitgelegd wil ik wel een keer langdkomen! Geweldig om jullie zo te kunnen volgen! Groetjes!

• 06 Maart 2015 - 10:52

Marja:

Hallo Silvia, wat maakt Jordy veel mee! Hij is 's-avonds vast moe.
    Voor Esmee is het programma ook leuk!
    Geniet er nog lekker van!!

Jordy

Jordy is geboren op 8 april 2008. Jordy woont thuis samen met zijn papa Marco, mama Silvia, zusje esmee, en max de hond, in Wolvega. Zo op het eerste gezicht zie je een normale kleuter van 6 jaar. Dit is echter niet zo. Jordy is wat wij altijd noemen een bijzonder jongetje. Hij heeft een verstandelijke beperking en een algehele ontwikkelingsachterstand zijn ontwikkelingsleeftijd is ongeveer 15 maanden. Hoe dit kan weten wij niet, wij weten ook niet of wij er ooit achter zullen komen. Sinds 2011 gaat Jordy naar het kdc in Heerenveen, waar hij op zijn tempo sprongetjes in zijn ontwikkeling maakt. In februari 2015 gaan we met z'n vieren naar curacoau toe waar Jordy dolfijnondersteunde therapie mag volgen. Wat willen wij bereiken met dolfijnondersteunende-therapie? Wij hopen dat Jordy wat zelfbewuster wordt, rust en concentratie kan vinden om te spelen en om zich te ontwikkelen. En het zou ook fijn zijn als Jordy sprongetjes zou kunnen maken in zijn spraakontwikkeling. H

Actief sinds 29 Sept. 2014
Totaal aantal bezoekers 19745