Sessie 7 en de familyswim - Reisverslag uit Dominguito, Curaçao van Jordy Plat - WaarBenJij.nu Sessie 7 en de familyswim - Reisverslag uit Dominguito, Curaçao van Jordy Plat - WaarBenJij.nu

Sessie 7 en de familyswim

Door: Silvia

Blijf op de hoogte en volg Jordy

11 Maart 2015 | Curaçao, Dominguito

Jordy bedacht vannacht dat hij wel een feestje kon bouwen. Om 2.00 heel vrolijk, lekker zingen, kloppen op de deur, hij was met ban alles bezig. De ervaring is dat als je er heen gaat dat Jordy verdrietig word en met zijn nephuiltjes aan komt zetten. Om 2.30 toch maar heen gegaan hier eerst de gordijnen weer dicht gedaan, ook die waren los, het bed iets voor de gordijnen geschoven zodat Jordy ze niet weer los kon maken, en Jordy even toegesproken en ondergestopt. Uiteindelijk viel Jordy rond 3.00 weer in slaap. Hij heeft daarna wel tot 8.30 uitgeslapen.
Bij het wakker worden hebben we eerst een paar SI momenten toegepast. Het benoemen van elke lichaamsdeel met druk. En daarna een keer buidelen en wiegen. Jordy kon daarna even rustig spelen, dit ging echt heel mooi. Toen we gingen eten vroeg ik Jordy of hij yogi wilde hebben. Met het groene ja kaartje erbij kreeg ik toch een ja antwoord :-)

Jordy had vandaag geen spectaculaire beloningen in zijn oefenkamertje. Toch heeft hij het goed gedaan. Eerst gingen ze borstelen, Jordy vind dit heerlijk en komt ook tot rust. Jordy speelde eerst samen met Ricarda op de mat. Daarna moest Jordy 5 min zelfstandig op de mat spelen, 1x kwam hij naar Ricarda toe. Zij vertelde duidelijk en met oogcontact dat Jordy zelf moest gaan spelen. Morgen willen ze dit uitbreiden naar 7 minuten en dan met een timer zodat Jordy weet dat het dan ook klaar is.
Jordy mocht dit keer zwemmen in een aparte bassin. Een die vlakbij ons uitkijkplekje zit. Dolfijn Kanoa is ziek, hij heeft een wond aan zijn vin en Chabelita hield hem gezelschap. Jordy zwom zo af en toe dus even met 2 dolfijnen. Er waren ook veel meer afleidingsfactoren voor Jordy, want er waren een aantal trainsters die Kanoa goed in de gaten hielden en ook wij zaten dichtbij. Toch deed Jordy het best goed. Hij was wel eens afgeleid maar dit duurde steeds maar heel kort.
Op het platform deden Jordy en Ricarda een soort geheugenspel. Ricarda hield 2 kaartjes omhoog en vroeg later aan Jordy welke hij gezien had. 2 van de 8 had hij fout. Bij die 2 foute deed Jordy niet eens moeite om te concentreren en te kijken, dan pakte hij er gewoon maar 1. Bij de overige 6 was Jordy wel heel geconcentreerd en keek hij goed. Na elk kaartje werden de handen van Jordy ook geborsteld, zo blijven de hersens geprikkeld en Jordy wordt rustig en geconcentreerd.
In het water kreeg Jordy ook keuze kaarten maar dan om te kijken welke dingen Jordy met Chabelita wilde doen, nu werd het antwoord ja ook weer goed geoefend.

S middags hadden we onze familyswim. Esmee had het er ook al de hele dag over, zij wilde toch wel zwemmen met Chabelita. Jordy mocht leuke dingen doen met Stephanie. Ook nu zwom Chabelitha nog samen met Kanoa, dus wij mochten naar de kleine bassin toe. Toch wel een beetje spannend, hoe zou het nou zijn om met een dolfijn te zwemmen. Nou echt heel bijzonder!
Het was nog wel een beetje spannend of het wel door kon gaan. Er was weer veel wind en het watér was wat troebel. Dolfijntrainster ester heeft het 2x geprobeerd toen gaf ze aan dat ze nog 1x zou proberen om Chabelita te laten komen, als dit niet zou gebeuren dan werd onze familyswim verzet. Gelukkig kwam Chabelita toch langs :-)
Marco en ik zijn allebei het water in gegaan. Samen een paar keer mee getaxied met Chabelitha. Esmee deed leuk mee vanaf het platform. We hadden afgesproken met therapeut Merel dat Esmee eerst op het platform leuke dingen mocht doen en als ze toch wilde zwemmen dan zou ze dit met merel doen. Naast het taxiën was er ook tijd voor leuke spelletjes. Samen kletsen met de dolfijn, dansen, kusjes geven, bellen blazen en de dolfijn laten springen. Esmee was een beetje in tweestrijd met haarzelf wel zwemmen, niet zwemmen, uiteindelijk toch het water in. Nou echt vet stoer van haar want ze heeft zo lang gezegd dat ze niet wilde zwemmen met de dolfijn. En wat genoot ze hier uiteindelijk van! Gelukkig was er een fotograaf bij, deze foto's krijgen we vrijdag te zien :-)

Na de familyswim even gezellig kletsen bij het zwembad met de andere gezinnen. Jordy werd meegenomen door een van de jongens, die wilde even met Jordy gaan rijden en rennen. Dikke schik voor Jordy! Esmee ging het zwembad even in, hier liet ze trots zien dat ze toch wel een beetje kopje onder kan in het zwembad. Wie weet springt ze er op de laatste dag nog wel helemaal in. Het zijn niet alleen Jordy en wij die hier van alles leren. Esmee is hier ook heel erg haar grenzen aan het verleggen. Top!

• 11 Maart 2015 - 07:38

Semantha:

Wauwwwwwww wat weer een mooi stukje om te lezen... En wat vet stoer dat Esmee lekker is gaan zwemmen met Chabelitha.
    Inderdaad heeft ze echt tot het laatst toe aan gezegd ik ga niet zwemmen met de Dolfijn maar nu toch gedaan!! Wat super goed onwijs trots!
    Zoals je al schrijft voor jullie allemaal een bijzondere reis, en hopelijk een weg ingeslagen die jullie als gezin nog heel veel verder kan brengen.

XX vanuit hier.

• 11 Maart 2015 - 11:12

Roelien:

Als je naar de foto's kijkt kun je zien dat Jordy geniet en dat hij het soms ook wel een beetje eng of eigenlijk spannend vindt.
    Ik ben erg benieuwd naar de foto's van vrijdag waar Esmee en misschien jullie ook wel op staan.
    Ik heb echt het gevoel dat jullie al enorme veranderingen hebben zien ontstaan bij Jordy en natuurlijk ook
    bij Esmee, jonge jonge wat ook een stoere meid zeg!!!!
    Ik wens jullie nog een hele fijne vakantie en leerzame sessies toe maar in het geheel ik kan het niet genoeg zeggen GENIET.

Groetjes van Roelien
    uit Steenwijk xxx

• 11 Maart 2015 - 14:20

Marijke:

Weer heel mooi en bijzonder om te lezen! Wat een prachtige ervaring voor jullie!

• 11 Maart 2015 - 17:43

Opa En Oma Bron:

we sluiten ons hier helemaal bij aan......

Jordy

Jordy is geboren op 8 april 2008. Jordy woont thuis samen met zijn papa Marco, mama Silvia, zusje esmee, en max de hond, in Wolvega. Zo op het eerste gezicht zie je een normale kleuter van 6 jaar. Dit is echter niet zo. Jordy is wat wij altijd noemen een bijzonder jongetje. Hij heeft een verstandelijke beperking en een algehele ontwikkelingsachterstand zijn ontwikkelingsleeftijd is ongeveer 15 maanden. Hoe dit kan weten wij niet, wij weten ook niet of wij er ooit achter zullen komen. Sinds 2011 gaat Jordy naar het kdc in Heerenveen, waar hij op zijn tempo sprongetjes in zijn ontwikkeling maakt. In februari 2015 gaan we met z'n vieren naar curacoau toe waar Jordy dolfijnondersteunde therapie mag volgen. Wat willen wij bereiken met dolfijnondersteunende-therapie? Wij hopen dat Jordy wat zelfbewuster wordt, rust en concentratie kan vinden om te spelen en om zich te ontwikkelen. En het zou ook fijn zijn als Jordy sprongetjes zou kunnen maken in zijn spraakontwikkeling. H

Actief sinds 29 Sept. 2014
Totaal aantal bezoekers 19742