Ontspannen en rustige sessie - Reisverslag uit Dominguito, Curaçao van Jordy Plat - WaarBenJij.nu Ontspannen en rustige sessie - Reisverslag uit Dominguito, Curaçao van Jordy Plat - WaarBenJij.nu

Ontspannen en rustige sessie

Door: Silvia

Blijf op de hoogte en volg Jordy

12 Maart 2015 | Curaçao, Dominguito

Na rustig aan wakker worden en ontbijten mocht Jordy weer zelf lopend naar het cdtc toe. Onderweg moesten we eerst even bij de leguaan kijken, dat zei Jordy zelf ook. De leguanen zitten steeds verstopt bij elkaar op/onder rotsen onderweg naar het sea aquarium. Hier dus eerst even gekeken en daarna op weg naar het sea aquarium. Eenmaal aangekomen duurde het wachten te lang voor Jordy, hij liet zijn nephuiltjes horen. Heel blij was hij dan ook toen hij Stephanie en Ricarda aan zag komen lopen. Dit keer mocht Jordy zijn oefeningen in de hal doen, vanwege zijn korte concentratie. Hij begint met een opdracht met een bak met rijst, hier lagen gekleurde ringen in. Jordy moest de ringen om een dunne stok heen doen. Dit ging hem wel goed af. Na deze opdracht moest Jordy spelen op de mat. Het speelgoed was voor Jordy allemaal erg interressant en anders dan zijn eigen speelgoed. Eerst speelde hij samen met ricarda op de mat, af en toe wilde hij eraf maar dan zei ze ook duidelijk: nee Jordy we gaan nu spelen. Dit zei ze dan en oefende wat druk van buitenaf uit. Na de 5 minuten samenspel mocht Jordy alleen spelen. Dit deed hij heel goed, het scheelt wel dat het nieuw speelgoed voor hem is, maar goed hij doet het wel. Ricarda had Jordy duidelijk en met oogcontact verteld dat Jordy alleen moest spelen op de mat, met een timer. Tussendoor gaven ze Jordy wel vaak complimenten omdat het zo goed ging.
Jordy had vandaag weer een kleine bassin en Chabelitha en Kanoa. Met Kanoa gaat het steeds iets beter, af en toe doet hij een klein rondje mee tijdens een sessie.
Jordy was heerlijk ontspannen in het water, was goed gefocust en genoot zichtbaar. Jordy mocht kiezen welke spelletjes hij deed met Chabelitha, dit doen ze door middel van foto's, Jordy mag kiezen uit 2. Als hij 1 heeft gepakt, pakken ze de ja en nee kaartjes erbij, er komen dan duidelijke ja antwoorden. Jordy geniet ook van de spelletjes die hij doet. Met de bal spelen, Chabelitha laten bellen blazen vind hij ook erg leuk, en elkaar nat spatteren. Water in het gezicht is nog wel eens vervelend, vandaar dat Jordy vaak wat kijkt alsof het wat spannend is.
Op het platform werd er eerst weer geborsteld. Als Jordy zijn concentratie even kwijt is en ergens anders naar toe kijkt, houdt Ricarda ook op met borstelen, ze pakt het pas weer op als Jordy kijkt, en ondertussen zegt ze ook niks. Dit lijkt wel te werken.
Dit keer geen spelletje op het platform maar bellen blazen, hij was er zo geconcentreerd mee bezig. Jordy doet zelf niet aan bellenblazen maar geniet er ontzettend van als dit gebeurd. In dit geval deed de hele harde wind het wel.
Daarna het water weer in, hier valt weinig over te vertellen behalve dat het genieten was en dat Jordy zo geconcentreerd en rustig in het water was, heel anders dan vorige week :-)
Een van de eerste dingen die Ricarda ons vroeg toen ze kwam evalueren was of Jordy wel eens om drinken vroeg. Dit doet hij bij ons meest door alleen het woordje drinken vragend te zeggen, en soms met wat hij wil. Ricarda vertelde dat Jordy echt om drinken had gevraagd. Mag ik drinken? Super goed van hem! Begin van de week heeft hij ook zoiets gevraagd. Dit is echt iets nieuws :)
Aangezien het zelf ja zeggen nog niet zo goed gaat, hebben we het ja kaartje weer meegekregen zodat we de combinatie kunnen gebruiken.

Esmee werd vandaag meegenomen door een dolfijntrainster, zij kregen uitleg over dit vak en mochten oa helpen om de bakken met vis klaar te maken. Ze vind dit erg leuk om mee te maken.

S middags zijn we naar de flamingo lagune geweest. Hier kun je flamingo's spotten die gewoon in het wild hier op Curaçao leven. Eigenlijk had ik er wel wat meer van verwacht maar eenmaal aangekomen stelde het niks voor. Het was gewoon een klein meertje en in eerste instantie zagen we ze helemaal niet. Toen maar doorgereden, maar uiteindelijk een paar meter verder zagen we ze toch in een hele groep staan, ze zaten verstopt achter een klein eilandje waardoor we ze eerst niet zagen. Toch uitgestapt om ze van wat dichterbij te bekijken. Na 5 minuten hadden we dit eigenlijk ook en bekeken.
We hadden onze strandspullen meegenomen en zijn toen naar de grote knip gereden een mooie helderblauwe zwemlagune. Hier komen de locals vaak en is 1 van de weinige stranden die je gratis kunt bezoeken. Hier hebben we nog even gezwommen/gesnorkeld. Het golfde hier wel wat meer, maar dat was ook wel weer interessant. Toen we weer richting de auto gingen versperde een leguaan onze weg. We weten eigenlijk niet zo goed wat zo'n beest nou doet, dus zijn er uiteindelijk maar met een boog om heen gegaan. De leguaan was namelijk niet zo onder de indruk van Marco zijn slipper en vertikte het om weg te gaan.
Toen we weer thuis waren was Jordy rustig, hij oogde ook moe. We hebben nog wel een paar keer een ja vraag aan hem gesteld met behulp van het ja kaartje, en met even geduld krijg je dan ook een ja antwoord. Om half 8 ging hij naar bed waar hij ook vrij snel in slaap viel.

• 12 Maart 2015 - 06:06

Deborah:

Leuk om te lezen!

• 12 Maart 2015 - 07:44

Hetty :

Mooi om jullie en alle ontwikkelingen zo te volgen. Nog hele goeie dagen met elkaar. Groetjes

• 12 Maart 2015 - 18:10

Andries:

Two steps forward, one step back, als je maar vooruit blijft gaan. Zo te lezen lukt dat wel!

• 12 Maart 2015 - 18:41

Marja Kluin:

Weer erg leuk om te lezen Silvia xx

Jordy

Jordy is geboren op 8 april 2008. Jordy woont thuis samen met zijn papa Marco, mama Silvia, zusje esmee, en max de hond, in Wolvega. Zo op het eerste gezicht zie je een normale kleuter van 6 jaar. Dit is echter niet zo. Jordy is wat wij altijd noemen een bijzonder jongetje. Hij heeft een verstandelijke beperking en een algehele ontwikkelingsachterstand zijn ontwikkelingsleeftijd is ongeveer 15 maanden. Hoe dit kan weten wij niet, wij weten ook niet of wij er ooit achter zullen komen. Sinds 2011 gaat Jordy naar het kdc in Heerenveen, waar hij op zijn tempo sprongetjes in zijn ontwikkeling maakt. In februari 2015 gaan we met z'n vieren naar curacoau toe waar Jordy dolfijnondersteunde therapie mag volgen. Wat willen wij bereiken met dolfijnondersteunende-therapie? Wij hopen dat Jordy wat zelfbewuster wordt, rust en concentratie kan vinden om te spelen en om zich te ontwikkelen. En het zou ook fijn zijn als Jordy sprongetjes zou kunnen maken in zijn spraakontwikkeling. H

Actief sinds 29 Sept. 2014
Totaal aantal bezoekers 19746