Laatste sessie :( bijzondere tijd! - Reisverslag uit Dominguito, Curaçao van Jordy Plat - WaarBenJij.nu Laatste sessie :( bijzondere tijd! - Reisverslag uit Dominguito, Curaçao van Jordy Plat - WaarBenJij.nu

Laatste sessie :( bijzondere tijd!

Door: Silvia

Blijf op de hoogte en volg Jordy

13 Maart 2015 | Curaçao, Dominguito

Vanmorgen eerst echt heerlijk wakker geworden. Toen Jordy wakker was, mocht hij even bij ons liggen. Normaal gesproken lukt dat echt niet en is hij er zo uit. Vanmorgen heeft hij toch zeker wel 10-15 minuten tussen ons in gelegen. Dat vind ik toch wel heel bijzonder!

En dan is het ineens zover, 2 weken intensief sessies gevolgd en dan is dit in 1x de laatste keer. Eigenlijk al met een brok in de keel gaan we of tenminste ik richting het sea aquarium. Voor de laatste keer gaat Jordy nog intensief werken en zwemmen met de dolfijnen.
Jordy heeft dit eigenlijk niet echt in de gaten, ook al hebben we het wel gezegd tegen Jordy.
Wij horen Jordy protesteren als Jordy aan het werk gezet word. Jordy moest vandaag spelen met speelgoed waar hij gisteren ook mee speelde. Met een timer erbij en op de mat. Ricarda moest hem deze keer met regelmaat weer terug op de mat zetten. Jordy speelde dan misschien 2 minuutjes en ging er dan vlug weer af. Maar toen de timer afging wist Jordy wel gelijk dat het verplichte spelen afgelopen was.
In het water was Jordy dit keer weer heel ontspannen en goed geconcentreerd, Jordy geniet echt van de spelletjes die hij met Chabelitha of Kanoa mag doen. Hij moet er uiteraard wel voor werken en krijgt keuze kaarten voor hem, en daarnaast nog de ja en nee kaarten.
Op het platform mag hij een leuk spelletje doen. Ze hebben visjes die kunnen spuiten, je moet ze natuurlijk wel eerst vol laten lopen met water ;) samen met Ricarda gingen ze eerst Stephanie nat spuiten en daarna Chabelitha. Dit mocht pas nadat hij ja of nee had gezegt. 2 keer lekker spelen. De 3e keer koos Jordy voor het nee kaartje, alleen niet bewust. Op Jordy zijn manier vroeg hij toch om de visjes. Jordy kreeg nog een nieuwe kans en moest het dan goed vragen, dit heeft hij namelijk met het drinken al laten zien. Jordy moest echt vragen; mag ik de visjes? Dit gebeurde niet, en om consequent te blijven mocht Jordy er ook niet mee spelen.
Daarna voor de allerlaatste keer zwemmen met Chabelita en Kanoa. Jordy zei nog tot morgen tegen Chabelitha :( misschien moeten we er maar van maken tot de volgende keer.
Met het evaluatie moment kwam naar voren dat ze erg genoten hebben van Jordy, dat ze vinden dat Jordy in deze 2 weken ook al veel bereikt heeft. Het trillen wat Jordy soms erg heeft, heeft Ricarda in de tweede week ook niet echt meegemaakt. Ze denken of weten ook zeker dat Jordy de potentie heeft om nog veel te leren, als hij ook maar zijn rust vind en daar is die SI ook heel belangrijk bij. Wat Ricarda er ook bij aangaf was dat wij zullen merken dat Jordy over 4-8 weken nog nieuwe dingen zal laten zien, die hij hier geleerd heeft. Dat heeft ook allemaal met die verwerkingstijd te maken.
En daarna kwam het afscheid :( ik was blij met mijn zonnebril :-) als bedankje hadden we voor Ricarda, Stephanie en Tamara de dolfijntrainster een doosje merci meegenomen, dit waardeerden ze ook wel. Dan is het echt voorbij, we hebben een dvd met film meegekregen en een cd met foto's die hun hebben gemaakt. Gelijk in het hotel dit even bekeken, erg mooi!

Afgelopen 2 weken waren erg bijzonder. We hebben veel geleerd en hebben veel tips opgedaan. Ik schreef al eerder dat we sommige dingen ook al wel eens via het kdc hadden gehoord/geprobeerd. Dat bewijst denk ik wel dat we op de goede weg zitten en op 1 lijn.
Het blijft gewoon erg belangrijk dat we vol houden en op 1 lijn gaan zitten, niet alleen wij maar ook familie/vrienden/overige instanties.
Hoe we dit allemaal gaan invullen moeten we thuis even rustig gaan bekijken.
In ieder geval zijn we er wel over uit dat we met pictogrammen gaan werken, structureel bieden wat dagelijks terug zal komen. Speelgoed en het speelkleed zullen we anders moeten aanpakken. En die SI momenten moeten we ook zeker op gaan pakken, waarschijnlijk zal dit wel met hulp gaan.

Daarnaast hebben we hier ook leuke mensen leren kennen. Andere therapiegezinnen met wat oudere kinderen, waar wij ook al wel het een en ander aan tips van hebben meegekregen, dit is ook erg prettig! Thuis kunnen we nog veel meer dingen doen.

Dit zijn wel allemaal dingen waardoor deze therapietijd als erg prettig wordt ervaren door ons. Het is niet alleen de therapie voor Jordy, wij krijgen veel tips en handvaten mee. De workshops waren zinvol. Esmee is erg gegroeid ook door het zusjesprogramma, zij heeft haar grenzen echt wel verlegd hier. En dan heb je de ervaringen van andere ouders nog, die al veel langer in dit wereldje zitten. Het hele concept en alles erom heen maakt deze tijd erg bijzonder!

We gaan vandaag ook niks meer doen, misschien even een ijsje halen en voor de rest om het zwembad heen hangen, lekker rustig aan!

Ook dit weekeind gaan we rustig aan doen en lekker genieten van het eiland. Geen spectaculaire dingen ofzo. Rustig naar het strand daar een beetje relaxen en otrabanda/punda nog even in. En uiteraard hebben we ons mini zwembadje nog, wat Jordy en esmee allebei heerlijk vinden!

• 13 Maart 2015 - 23:17

Dolf En Fokje:

Silvia, wat weer een mooi verhaal, nu alweer afscheid. Met tranen in de ogen leest ik het en leef met jullie mee en denk... verdorie, kon het nog maar even door gaan. Maar Jordy heeft veel geleerd en jullie ook. Jullie kunnen terug kijken op een mooie en leerzame tijd voor jullie allemaal. Nu nog even genieten met z'n viertjes van het eiland.

• 13 Maart 2015 - 23:51

Henk Bron:

Silvia inderdaad een mooi verhaal... maar al al die mooie dagen komt al snel een eind en gaat de dagelijks sleur weer beginnen. Wij hopen met ze allen dat er voor Jordy veel moois in het verschiet is en natuurlijk ook voor jullie allemaal als gezin.
    Was elke dag weer leuk om te zien hoe die jongen en ook jullie genieten van deze mooie momenten en die kunnen jullie niet meer afgenomen worden en het is jullie gegund.
    Wat betreft de andere mensen is altijd leuk om zulke mensen te kunnen benaderen die het zelfde hebben meegemaakt en dat je hun ook om advies kan vragen....

Maar denk dat jullie nu ook hier wel wat gemist worden hoor... dus nog maar even genieten en tot ziens.

Groeten van Henk en Janet Bron uit Drachten.

• 14 Maart 2015 - 20:15

Marja:

Hallo Silvia, zo te lezen hebben jullie er heel veel van genoten, geleerd, leuke mensen leren kennen, veel handvaten gekregen om thuis weer verder te gaan. Voor jullie allen een onvergetelijke reis. Geniet er nog heerlijk van dit weekend Siliva met z'n vieren. Een hele goede reis ........ Duurt nog een paar dagen hoor :-)
    Liefs Marja

• 15 Maart 2015 - 15:10

Suze Ditters:

Hallo luitjes,
    Het laatste verslag gelezen. Ik kan me goed voorstellen dat het afscheid moeilijk was.
    Als ik het zo lees heeft Jordy wel vooruitgang geboekt, en wie weet wat de toekomst nog brengt.
    Geniet nog maar even lekker daar en een goede reis terug. Wat een mooie foto's.

Groetjes Suze

• 15 Maart 2015 - 19:43

Marijke:

Silvia wat een verschil in uitdrukking in het gezicht van Jordy.Hij kijkt heel ontspannen en tevreden.Ik snap wel hoe moeilijk het is om afscheid te nemen want je ziet zoveel vooruitgang en zou willen dat dit doorgaat.
    Een heel goede terugreis en succes thuis met alles wat jullie hebben geleerd.Fijn ook dat Esmee het ook fijn heeft gehad.

• 15 Maart 2015 - 22:37

Adrie Den Bakker:

Hoi Silvia en fam. De afgelopen 2 weken jou verhalen en foto's gevolgd. Bijzonder om dit te kunnen volgen. Voor jullie zelf is het ook een soort dagboekje geworden. Heel mooi dat jullie dit als gezin kunnen volgen en dat ieder het ook zo waardevol vindt. Ook voor Esmee dat zij de aandacht heeft om op haar manier mee te doen.
    Ik hoop dat het de komende tijd ook voor jullie een goede uitwerking gaat krijgen voor Jordy. dat wat hij nu al heeft geleerd, ook verder mag ontwikkelen in de thuissituatie.
    Succes en nog even genieten en een goede terug reis.
    Groet van Adrie

Jordy

Jordy is geboren op 8 april 2008. Jordy woont thuis samen met zijn papa Marco, mama Silvia, zusje esmee, en max de hond, in Wolvega. Zo op het eerste gezicht zie je een normale kleuter van 6 jaar. Dit is echter niet zo. Jordy is wat wij altijd noemen een bijzonder jongetje. Hij heeft een verstandelijke beperking en een algehele ontwikkelingsachterstand zijn ontwikkelingsleeftijd is ongeveer 15 maanden. Hoe dit kan weten wij niet, wij weten ook niet of wij er ooit achter zullen komen. Sinds 2011 gaat Jordy naar het kdc in Heerenveen, waar hij op zijn tempo sprongetjes in zijn ontwikkeling maakt. In februari 2015 gaan we met z'n vieren naar curacoau toe waar Jordy dolfijnondersteunde therapie mag volgen. Wat willen wij bereiken met dolfijnondersteunende-therapie? Wij hopen dat Jordy wat zelfbewuster wordt, rust en concentratie kan vinden om te spelen en om zich te ontwikkelen. En het zou ook fijn zijn als Jordy sprongetjes zou kunnen maken in zijn spraakontwikkeling. H

Actief sinds 29 Sept. 2014
Totaal aantal bezoekers 19749